Grupa Kapitałowa Śnieżka monitoruje nastroje konsumenckie, kondycję finansową konsumentów oraz ich plany zakupowe w najważniejszych dla Grupy kategoriach produktowych na jej kluczowych rynkach (Polska i Węgry).
Na popyt w przyszłych miesiącach może mieć wpływ obserwowane pogarszanie się nastrojów konsumenckich, obniżenie siły nabywczej, a także większa skłonność do oszczędzania oraz czasowe ograniczenia dużych wydatków, m.in. w związku ze wzrostem inflacji oraz prowadzoną przez NBP polityką monetarną, która w dużej mierze sprowadza się do schłodzenia gospodarki poprzez ograniczenia akcji kredytowej, a więc ograniczeniu ilości pieniądza na rynku. Jak wskazują analizy GUS, średniorocznie nastroje konsumenckie w Polsce – zagregowane w bieżącym wskaźniku ufności konsumenckiej (BWUK) – w 2022 roku były najgorsze w dotychczasowej historii badania. Także wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych 12 miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, utrzymuje się na niskich poziomach1.
W raportowanym okresie Grupa zaobserwowała spadek popytu na wyroby dekoracyjne na rynku polskim, który odpowiada za ponad 2/3 jej przychodów ze sprzedaży. Na rynku węgierskim wolumen sprzedaży kształtuje się na podobnym poziomie jak rok wcześniej, z kolei na rynku ukraińskim niższy popyt to pokłosie trwającego konfliktu zbrojnego – choć skala tego spadku jest niższa od przewidywanej.
Grupa analizuje m.in. to, jak czynniki globalne (np. skutki wojny w Ukrainie) oraz lokalne (np. podnoszenie stóp procentowych w odpowiedzi na dynamicznie rosnące ceny) wpływają na PKB w poszczególnych krajach, z którym silnie skorelowana jest branża farb dekoracyjnych. Stałym elementem prowadzonych działań jest monitoring sytuacji w tym sektorze na kluczowych rynkach, co daje możliwość przewidywania zmian postaw konsumenckich, a także dostosowania swojej oferty oraz działań marketingowo-sprzedażowych do zmieniających się warunków.
1 Źródło: GUS, Koniunktura konsumencka – grudzień 2022 r.